Projektet bliver sat sikkert i søen, og vi afholder en opstartsworkshop hvor følgende gennemgås og detailplanlægges:
Leverancer:
Her følger et revideret oplæg på proces omkring udvikling og test af ny struktur og navngivning på fvst.dk, der bygger videre på det store analysearbejde, der allerede foreligger. Bemanding Opgaven bemandes med tre seniorkonsulenter fra Berú samt en ekstern brugertester (Sofie Bech) for at sikre FVST får en gennemarbejdet, intuitiv og brugervenlig struktur. Til præsentationer og workshops med FVST deltager to seniorkonsulenter fra Berú. Deskresearch Berú indlæser på tilsendt materiale fra FVST med tidligere afdækning af udfordringer med den nuværende taksonomi, navngivning og struktur. Materialets findings kortlægges, og der skabes et overblik over udfordringer og potentialer. Ved modstridende findings på tværs af materialet indkaldes FVST til et kort afklarende møde. Udarbejdelse af struktur, førsteudkast På baggrund af findings fra desk research udarbejder Berú en første skitse (eller flere forskellige) til ny struktur og navngivning. Dette førsteudkast primære formål er at tjene som en visualisering, der kan facilitere workshops med FVST. Workshop med FVST projektgruppe Berú fremlægger de kortlagte udfordringer og potentialer i det tilsendte materiale. Dernæst præsenterer Berú førsteudkast til struktur og der FVST giver tilbagemelding på hvor den evt. skal justeres før inddragelse af fagkontorer.
Herefter tilretter Berú. Korte workshops med fagkontorer Forberedelse: Før workshop skal relevante fagkontorer udfylde strukturoversigt m.m., som Berú tilsender.
Relevante fagkontorer får præsenteret det tilrettede førsteudkast og får mulighed for at komme med bekymringer og input.
Hereftet tilretter Berú strukturen og navngivning og udarbejder testmateriale til første brugertest. To runder brugerinterviews fordelt på relevante målgrupper Efter de indledende workshop i projektgruppen testes én eller flere konceptuelle retninger for navigationsstrukturen gennem ti interviews med repræsentanter for målgruppen. For at sikre en forståelig ny struktur og navngivning gennemføres testen i flere runder med individuelt tilpasset materiale fra runde til runde. Første runde har et større fokus på struktur, anden runde har et ligevægtet fokus på struktur og navngivning.
I hver runde sikres spredning på relevante variable i målgruppen. Berú foreslår to runder med hver fem repræsentanter for målgruppen. Det endelige format på brugertest og testmaterialer fastlægges efter inddragelse af FVST.
FVST’s vigtigste indholdsområder (fagområder + forretningskritiske indholdsområder: Op til 20 emner) præsenteres for brugerne, der hjulpet af testleder grupperer indholdsområder som de opleves i et naturligt hierarki. Herefter navngiver interviewdeltagerne de vigtigste indholdsområder, som de ville give mening for dem. Dette input bruges ikke en-til-en til ny navngivning, men til at forstå og kortlægge forståelsesudfordringer.
Det observeres, hvordan brugerne løser en række konkrete opgaver (lavet på baggrund af input fra FVST). Opgaverne gennemføres som tænke-højt tests. Efterbearbejdning: Udarbejdelse af struktur, andet udkast Efter anden runde bearbejder Berú input og udarbejder endeligt forslag til en eller flere konceptuelle retninger for navigation og navngivning.
Disse præsenterer Berú for FVST og tilretter, til der er enighed om en eller flere mulige koncepter.
Berú udarbejder testmateriale til anden runde brugertest.
Berú tester herefter tilrettede visualiseringer / prototyper af nye koncepter for navigation og navngivning i en tænke-højt test med fem repræsentanter fra målgruppen. Deltagerne skal løse en række relevante opgaver (lavet på baggrund af input fra FVST). I testen evaluerer Berú, hvorvidt brugerne oplever koncepterne for navigation og navngivning er logiske og intuitive at navigere i. Interviewet afrundes med spørgsmål om oplevelsen af strukturen og navngivning og evt. potentialer for forbedring. Efterbearbejdning: Udarbejdelse af struktur, endelig version Berú afrapporterer herefter brugertests og kommer med et tilrettet oplæg til navigationsstruktur. Strukturoplægget vil omfatte: Forside, globale menupunkter, undersider til globale menupunkter, servicemenupunkter, footermenu-punkter, samt evt. skjulte niveau 2 menupunkter.
Strukturoplægget præsenteres for FVST der kommer med samlet, konsolideret feedback, som Berú indarbejder.
På en UX-workshop udarbejder vi wireframes for fvst.dk samt koncernfælles sidetyper.
Designet for den kommende koncernløsning skal løse to behov:
Vi sørger for, at jeres design bliver dokumenteret på et selvstændigt designguide-website, hvor det er let at få overblik over retningslinjer og muligheder i Fødevareministeriets koncerndesign. Ligeledes er det på sitet nemt at downloade fx fonte og andre faste elementer. Designguiden vil være et visuelt appendiks til den koncernfælles webstrategi.
I samarbejde med Statens It etableres et produktionsmiljø baseret på erfaringerne fra Fælles Web og Coronasmitte.dk. Vi anbefaler et staged miljø baseret på to front-end servere, en backend server samt SQL-server.
Etableringen sker under Statens It's driftsmodel 2A, hvor Berú er ansvarlig for al serveropsætning, men hvor vi baseret på erfaring har brug betydelig dialog med Statens It ift. adgange og portåbninger.
For alle websites gælder det at de:
Følgende instanser og underliggende websites opsættes:
Designet implementeres nu i overensstemmelse med det godkendte design.
Fødevareministeriet ønsker at få opsat SSO igennem federation. Berú har allerede udviklet AD-integration i GoBasic, hvilket ifølge Statens It bør gøre det til en simpel opsætning. Der er afsat en ramme på 40-80 timer til afklaring, implementering og opsætning.
Særlige funktioner og løsninger til nyt koncern CMS. Følgende løsninger er beskrevet i særskilt worddokument. Her fremgår det at følgende er estimater, som verificeres gennem en indledende teknisk afklaring.
Oversigt over økonomi Løsning 1: Nyhedsbreve: 20.000 kr. Løsning 4: Beslutningstræ: 0 kr Løsning 5: Digitale vejledninger: Udvikling af custom modul: 150.000 kr. Løsning 7: Kosttilskudportalen: 200.000 kr.
Total: 370.000 kr. ex moms.
Løsning 8: Tilskudsguiden: 300.000 kr.
På en kombineret IA- og designworkshop udarbejder vi struktur og wireframes for det pågældende site. Samtidig afklarer vi ønsker til den visuelle retning, så vi kan udvikle jeres nye webdesign.
Vi hjælper med at afgøre, hvilket indhold der skal flyttes, hvilken indholdsskabelon indholdet skal flyttes til og flytter det udvalgte indhold over i jeres nye løsning. Prisen afhænger af indholdsmængden og kompleksiteten. Flytning af et nyhedsarkiv koster ca. 80.000 kr. ex moms.
Inden lancering lader vi repræsentative brugere test sitet ift. navngivning, navigation, opbygning og design. Brugertesten afvikles med udgangspunkt i den Fællesoffentlige Brugertest. På den måde kan vi sikre, at det færdige site opfylder brugernes behov og rette til, hvis der er behov for det.
Når sitet er klar, hjælper vi med alt det praktiske i forbindelse med lancering.
Leverencer:
Basisprisen på 3.150 kr. ex moms inkluderer brug af GoBasic inkl. drift, hosting, løbende opgraderinger (major, minor og sikkerhedspatches), fri support, databehandleraftale samt en årlig ISAE 3000 erklæring.
For Fødevareministeriet indeholder basisprisen ligeledes guld-support: 3150 kr ex moms: For vores guldkunder garanterer vi en oppetid på 99,8% og udbedring af kritiske fejl påbegyndes inden for 2 timer. Ligeledes kan I som guldsupport-kunde have 5 redaktører der gratis kan kontakte Berú's support pr. instans.
Herudover er tilkøbt HTML-publikationer, pris 1000 kr ex moms og GoBasic E-learning 900 kr. ex moms.
Endelig er der tilvalgt mulighed for Custom udvikling: 5250 kr ex moms pr. md.
Total basis pris: 3150+3150+1000+900+5250 = 13450 kr / md.
Derudover er prisen afhængig af antallet af hits på en måned, og beregnes efter følgende formel:
Antal page hits * (0,05 kr pr. hit (0 - 150.000 hits). 0,03 kr pr. hit (150001 - 350.000 hits). 0,02 kr pr. hit (350.001 - 500.000 hits). 0,01 kr pr. hit (500.001 - ...))
Et page hit defineres som det antal request windows IIS-server modtager, fratrukket hits der identificerer sig selv som robots (søgemaskiner, crawlere, statistikprogrammer o.l.).
Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at komme videre, er du velkommen til at ringe, skrive eller booke en demo af GoBasic.
Rasmus Rudolf Adm. dir. T: 5077 5690 E: rasmus@beru.dk
Book en demo