Login-formular og låst indhold

03-04-2024

Med denne funktionalitet kan du afgrænse indhold på din site, så det kun er brugere med login, som kan tilgå det. Dette kan være nyttigt, hvis du har indhold, som ikke skal ligge frit tilgængeligt. Eksempelvis hvis din organisation har oprettet et ledelses- eller kundeunivers. I denne artikel gennemgår vi, hvordan du aktiverer og opsætter login-adgang på dit site.

For at udnytte denne funktion skal man aktivere muligheden for medlemslogin, man skal oprette medlemsroller og medlemmer, og man skal konfigurere den begrænsede adgang på de sider, man gerne vil afholde til login:

1

Slå Login-funktionen til og opsæt modul

  • Denne funktion slår du til i Funktionaliteter-fanen under indstillingerne til dit site - altså ikke nede i konfigurationen.

  • Når funktionen er slået til kan du opfriske siden, og du vil kunne finde en automatisk genereret Login-side i sidetræet. Det er også denne side, som besøgende på sitet vil få vist, hvis de prøver at tilgå det låste indhold uden at være logget ind. Du kan anse siden som en slags prompt-side.

 

  • Du finder modulet under Formularer-fanen i moduloversigten i højre side af redigeringsvinduet.

  • Indsæt Login-formular modulet på siden. Du behøver ikke at foretage andre indstillinger, men du har mulighed for at lave din egen login-overskrift, samt tekst og overskrift ved nulstilling af kodeord. Husk at gemme og publicere Login-siden når modulet er blevet sat ind.

 

2

Opret medlemsroller og medlemmer

  • For at Login-funktionen har en virkning skal du oprette en medlemsroller og medlemmer som tildeles rollen. Det er nemlig baseret på medlemsroller, at sider bliver indstillet med begrænset adgang, dvs. at man som besøgende kun kan tilgå en login-låst side, hvis man kan logge ind som medlem med den relevante medlemsrolle. Der skal som minimum oprettes én medlemsrolle og et medlem. 

 

  • Du finder medlemmer og medlemsroller i Members-fanen i kontrolpanelet i venstre side af skærmen. Her har du mulighed for at oprette medlemsroller og medlemmer.

 

  • Medlemsroller kunne være ‘Kunder’, ‘Medlemmer’, ‘Undervisere’, osv.
  • Medlemsroller indikerer hvilken type af medlem, der er tale om, men rollen i sig selv har ikke nødvendigvis nogen særegen funktion. Det kan også anses som en måde hurtigt at kategorisere sine medlemmer, hvis nu man har forskellige typer af begrænset indhold, som forskellige typer af medlemmer skal have adgang til.
  • Medlemmer er den eller de personer, der kan logge på sitet og tilgå det begrænsede indhold. 
3

Begræns adgang på relevante sider

  • Nu har du slået Login-funktionen til, opsat login-siden, oprettet medlemsroller og medlemmer. Det sidste trin i processen er at begrænse adgangen på de sider, som du gerne vil skjule bag login. 

    • Du begrænser adgangen i indstillingerne på den enkelte side, under Adgang-fanen. Det er her du kan bestemme hvilke medlemsroller har adgang til den givne side. 
    • Hvis der er tale om en sektion - altså en overside med én til flere undersider - så kan du nøjes med at begrænse adgang på oversiden. Denne begrænsning vil automatisk også gælde sidens undersider, da de som undersider ikke teknisk kan eksistere uafhængigt af oversiden.

I denne artikel...

  • En introduktion og gennemgang af opsætning af begrænset indhold
  • Aktivering af login-funktionen
  • Oprettelse af medlemsroller og medlemmer
  • Afgrænsning af specifikke sider eller sektioner