Før du går igang:

Styr på indkøb, kontrakt og databehandleraftale

Når du indkøber som offentlig myndighed skal du sikre, at du overholder udbudsreglerne.

Stat

Som statslig myndighed kan du købe GoBasic og evt. konsulentydelser hos Berú via SKI-aftalen 02.19 med mulighed for direkte tildeling. Så er der 100 % styr på udbuds- og kontraktformalia.

Kommune

Vi er endnu ikke på 02.19 for vores kommunale kunder, så her skal du foretage en markedsafdækning og indhente tilbud fra flere leverandører.

Tag fat i Rasmus Ørgaard Rudolf, direktør i Berú så udarbejder han et tilbud og en kontrakt.

Der følger der altid en Databehandler-aftale med GoBasic. Endelig får du årligt en ISAE 3000 erklæring udarbejdet af en uafhængig IT-revisor. Den sikrer dig at alle krav til GDPR og IT-sikkerhed opfyldes.

 

1Projektopstart

Opstartsworkshop

Første skridt er at få etableret en projektgruppe og afholde opstartsworkshop. I kan bruge slides herunder.

Det vigtigste, I skal afklare, er:

  • Projektorganisation 
  • Formål
  • Tidsplan
  • Risikoanalyse
1.1

Projektorganisation

Projektorganisation

Tag en bordrunde, hvor I præsenterer jer selv og aftaler roller i projektet:

  • Hvem er hvem?
  • Hvem har hvilke roller?
  • Skal en styregruppe, en direktion eller evt. interessenter godkende eller høres før lancering?

 Typiske roller:

  • Projektleder
  • Webadministrator
  • Design-ansvarlig
  • Ansvarlig for flytning og opsætning af indhold

1.2

Formål

Sæt ord på baggrund og scope for projektet. Lav evt. en fælles øvelse, hvor I med post-it’s eller på en fælles tavle skriver ned hvad det vigtigste er pejle efter.

Hvad er formålet med projektet?

Udfyld post-it's, til I har et klart billede af, hvornår projektet er en succes: 

  • Hvorfor er projektet sat i gang?
  • Hvem har ønsket det - og hvorfor?
  • Hvad er det vigtigste fokuspunkt for projektet?

 

Brug fx Jamboard

1.3

Tidsplan

Projektlederen er ansvarlig for en realistisk tidsplan. Tidsplanen skal indeholde alle de ti steps fra guiden her.

En måde at gribe planlægningen an, er at regne baglæns fra fra det tidspunkt I gerne vil lancere. Regn med projektet minimum tager 2 uger.

Længden på projektet er typisk afhængigt af hvor meget og hvilket indhold, der skal flyttes. Indholdsoverflytning tager ofte længere tid, end man forventer: ca. 1 time pr. 5 sider.

Tidsplan 

Afstem tidsplanen i fællesskab 

Aktivitet Tidspunkt 
 1. Projektopstart (½ dag)  I dag
 2. Konfiguration  
 3. Brugeropsætning og governance (½ dag)  
 4. E-læring (1 dag)   
 5. Navigation (½ dag)  
 6. UX og design (1 dag)  
 7. Indholdsopsætning (5 sider pr. time)  
 8. SEO (1-2 dage)  
 9. Webtilgængelighed (1-2 dage)  
 10. Lancering (½ dag)  

 

1.4

Risikoanalyse

Har projektet nogle risici? Udfyld skemaet, og vurder hvordan de forskellige risici bedst kan imødekommes eller mitigeres.

Risikoanalyse

Overvej i fællesskab hvilke risici I ser for projektet. Er launch afhængig af godkendelse? Har projektet ressourcer nok til indholdsmigrering?

 

Risiko Alvorlighed 1-5 Mitigering
     
     
     
     
     

 

2Styr på teknikken

Konfiguration

Når I har styr på de indledende øvelser, er det tid til at webadministratoren i projektet konfigurerer GoBasic. Før du kan oprette et nyt site, skal du have domænerne til sitet klar.

1.1

Bestil og peg domæner

I de fleste tilfælde er der brug for både:

  • Midlertidige domæner til anvendelse mens du udarbejder websitet, samt 
  • Produktionsdomæner til når websitet skal lanceres.

Kontakt domæne-partner

Domæner skal indkøbes / oprettes hos jeres domænepartner. For nogle af vores kunder står Statens It for det, andre klarer det selv. Husk at bestille alle domæner med både www og uden.

Hvis der er tale om en relancering, kan domænerne til det færdige site ikke peges på Berús servere endnu, da domænerne peger på det nuværende site. Det kan dog være en god idé at varsko jeres domæne-partner om, at der i den snarest fremtid skal foretages ændring af domænepegning af jeres produktions domæner. 

Berús servere befinder sig bag følgende IP-adresse, som du skal oplyse til jeres domæne-partner: 23.88.5.125

1.2

Oprettelse af nyt site

Når domænerne er bestilt og IP-pegningen er gået igennem, skal I kontakte Berú’s support, så sitet kan blive oprettet. Du kontakter supporten her 

NB Berú kan ikke gennemføre oprettelsen før som minimum IP-pegningen til det midlertidige domæne er gået igennem. 

Jeres henvendelse skal have følgende informationer:

  • Det midlertidige domæne (kun ét): fx midlertidigt.sitenavn.dk
  • Ét primært domæne når løsningen skal gå live. Det vil sige, det primære domæne sitet skal svare på og henvise alle sekundære domæne til. Angiv om det skal være med eller uden www. Fx 
    styrelsesnavn.dk
  • Angiv alle sekundære domæner. Disse er kan være være forkortelser, aliaser og lignende. Angiv alle sekundære domænenavn både med og uden www. Er der tale om domæner med æøå, skal du også angive domænenavnet som punycode, brug https://www.punycoder.com/. Fx: 
    • styrnavn.dk
    • www.styrnavn.dk
    • stærnavn.dk
    • xn--strnavn-nxa.dk
    • www.stærnavn.dk
    • www.xn--strnavn-nxa.dk
  • Angiv om sitet skal have følgende slået til eller ej:
    • Søgning
    • GoBasic Mail (nyhedsbrev)
    • Nyhedsarkiv og evt andre arkiver, fx publikationsarkiv 

Når du har sendt oplysningerne til Berú, kan du forvente at sitet er klar inden for 24 timer. Berú står samtidigt for at opsætte et SSL-certifikat (HTTPS), for det midlertidige domæne. Samtidig oprettes en administrator bruger til den person, som bestiller sitet.

1.3

Konfigurer site

Du får nu tilsendt et login fra Berú til både sitet og redaktørgrænsefladen. Du skal nu lave den grundlæggende konfiguration. Her skal du udfylde en del forskellige felter i redaktørgrænsefladen. For at gøre det så nemt som muligt, har vi udarbejdet en videovejledning her som du skal følge.

3Governance

Brugerroller og editor dashboard

2.1

Indstilling af brugerroller

Når du opretter redaktørerne i GoBasic kan du indstille, hvorvidt de skal have administrator-rettigheder (kan alt), eller redaktørrettigheder (rettigheder til sideoprettelse og redigering). Du kan se hvordan du opretter brugere i denne e-learning video:

2.2

Brug editor dashboard og få styr på governance

I store organisationer med en flere indholdsansvarlige kan det være en fordel af have overblik over governance i sit CMS. GoBasis har et indbygget dashboard til redaktører og andre, der har brug for at få et overblik over indholdet. 


Se hvordan du bruger dashboards i Udvidet kursus i GoBasic

4E-læring

Lær GoBasic at kende


Nu er I klar til at lære GoBasic at kende. I har adgang til e-læring her: https://gobasic.dk/e-learning 

I har fået login til e-læring og jeres GoBasic løsning i den indledende kontakt med Berú.

Hvilke kurser skal vi tage?

Kurserne er korte og overskuelige og bygget op af videoer og små øvelser. 

Vi anbefaler alle, der skal sidde i løsningen, tager Grundkursus i GoBasic. Så kender I de vigtigste grundfunktioner og kan redigere og lægge indhold på en hjemmeside i GoBasic. 

Det udvidede kursus er henvendt til den mere rutinerede redaktør og viser de mere avancerede greb og tricks i GoBasic. 

Den af jer, der har fået tildelt rollen som administrator, bør tage “Den korte guide til administratoren”

 

Opret sandkasse

Den af jer, der er administrator, starter med at oprette en sandkasse i jeres GoBasic-løsning, som I kan øve jer i:

  1. Højreklik på Forside eller Home i sidetræet. 
  2. Vælg Opret, vælg Webside.
  3. Navngiv siden “Sandkasse” ved at klikke i toppen af siden.
  4. Gå ind i Indstillinger og sørg for at sætte siden “ikke i menu” under Menu og “no index” og “no follow” under Meta. På den måde undgår du, at andre kan søge siden frem eller klikke sig frem til den.
5Navigation

Struktur og menuer

4.1

Kortlæg jeres eksisterende navigationsstruktur

Start med at få et overblik ved kortlægge jeres eksisterende navigationsstruktur. I kan bruge et værktøj som f.eks. Slickplan. I kan evt. nøjes med at kortlægge niveau 1-3 hvis I har en meget dyb og bred struktur.

  Eksempel på menu-struktur i Slickplan

Eksempel på menu-struktur i Slickplan

4.2

Navngivning og opdateret navigationsstruktur i tre niveauer

Når I har kortlagt jeres eksisterende navigationsstruktur, skal I typisk omstrukturere den og kigge på navngivning af menupunkter.

Jeres brugere skal kunne forstå titlerne og ordene i menuen, og titlerne skal give mening så brugerne med det samme forstår, hvad menupunktet indeholder. 

Denne video fra Nielsen Norman Group forklarer kort og præcist, at antallet af klik på dit site ikke er den afgørende faktor for, om du har en god navigation. Det er derimod vigtigt, at brugerne ikke bruger for meget tankevirksomhed før de klikker: Det er “sværhedsgraden” i det enkelte klik, som du skal fokusere på.

Tydeligt, kort og præcist 

Hvis I navngiver menupunkter er meget overordnet og generisk, kan det være svært at regne ud, hvad der “bor” hvor. Især hvis I har et website med meget information og mange menupunkter.

Navigation

Skriv tydeligt, kort og præcist, hvad punkterne indeholder. Gør gerne menupunkterne handlingsanvisende, så det er nemt at forstå, hvor man som bruger kan løse den opgave man kommer til websitet med. 

Vær specifik i din navngivning af menupunkter:

Mega Menu

Stevns Kommune har et menupunkt ved navn “Bestil tid i Borgerservice” under “Borgerservice”. Brugerne ved lige præcis, hvad de kan forvente, når de klikker her.

 

4.3

Menu- og navigationsprincip

Nu, hvor I har styr på jeres struktur, kan I tage en beslutning om hvilken slags menu I skal bruge. I GoBasic har i tre valgmuligheder: mega-menu, dropdown-menu og burger-navigation.

4.3.1

Mega menu

Mega menuen er et godt valg, hvis I har en bred og dyb struktur. Mange af vores kunder med kommunewebsites bruger mega-menuer. Så har borgerne altid mulighed for at danne sig et overblik over kommunens forskellige områder, uanset hvor på siden de befinder sig. På den måde kan de let kan navigere imellem de forskellige områder, som vist her hos Vesthimmerlands Kommune:

4.3.2

Dropdown menu

Dropdown-menuen anbefaler vi kun, hvis I har ganske få menupunkter i andet niveau i strukturen. Det kan være svært at overskue meget mere end syv menupunkter om underpunkter i en dropdown-menu.

Drop Down Menu

Her ses et eksempel fra Patent- og Varemærkestyrelsen, som bruger en simpel dropdown-menu. Der er kun tre valgmuligheder. Her er det nemt at scanne de tre punkter i en dropdown.

 

4.3.3

Burger navigation

Mange kender burger-navigationen fra apps og mobil sites. Den er ofte gemt bag et ikon med tre streger:

Det er vigtigt at huske på, at man ved at vælge denne type navigation gemmer hele navigationen for brugeren bag et klik, så den ikke er synlig hele tiden. 

Omvendt kan man argumentere for, at brugerne kender denne type navigation fra mobiler og tablets, og derfor opfatter den som noget velkendt.

Et eksempel på en case, hvor vi i designprocessen fandt burger-navigationen brugbar, var Nationalt Genom Center. Kunden havde lange navne på menupunkterne, og mange af dem. En vandret menu havde ikke fungeret optimalt.

Kunden havde også et behov for ofte at kunne modificere og tilføje/omdøbe menupunkter. 

Derfor fandt vi denne løsning mest fleksibel samtidigt med den skaber visuel ro på websitet.

6Brugeroplevelse

UX og design

 

5.1

Jeres indhold påvirker designet

Jeres mængde og type af content kan i høj grad påvirke jeres design, og derfor er det vigtigt at klarlægge hvilken type indhold I har, før I beslutter retningen for jeres design.

Har I få eller næsten ingen billeder, video og grafiske elementer? Overvej da at lade typografien og farverne på jeres site dominere:

Adipa

adipa.dk er et custom GoBasic design og har flere valgmuligheder end i denne type projekt, men er et eksempel på et koncept hvor brugen af typografi og farver dominerer i designet, da kunden ikke havde billeder, video eller grafiske elementer/ikonografi.

Hvis I derimod ligger inde med en stor mængde billeder og baggrundsfilm, som I ønsker skal have fokus på sitet, anbefaler vi at indtænke dette i jeres design, og give plads til disse elementer med et enklere design:

sikker digital

sikkerdigital.dk har en stor billede- og illustrationspakke, og har derfor et design som giver mere plads til disse elementer ved ikke at bruge for mange baggrundsfarver og store, karakteristiske fonte

Pro tip

Stock fotos har ry for at virke kunstige og kitsch, men databasen Unsplash har et udmærket udvalg som er gratis, og kan frit afbenyttes til kommerciel brug. Mange af disse fotos har et mere professionelt og mindre opstillet look, end de typiske stock fotos man ser af f.eks. kontor- og medarbejdersituationer.


NB: Hvis i bruger fotos fra Unsplash på jeres website må i ikke bruge fotos med genkendelige ansigter af personer, eller synlige logoer/varemærker (F.eks. Apple logo på telefon, Tesla logo på bil, Coca-Cola flaske osv.)

5.2

Udvælgelse af fonte

Når I udvælger jeres fonte, er det vigtigt, at I vælger web-safe fonte, som fungerer i moderne browsers og på tværs af de fleste devices.

I kan med fordel tage et kig på Google Fonts, som er et bredt udvalg af gratis og web-safe fonte. Prøv jer frem med forskellige fontpar, og afprøv fonte både med og uden fødder, så I får en forståelse af, hvad der passer bedst til jer.

I kan som en øvelse finde tre forskellige fonte, og parre dem med underoverskrift, overskrift og brødtekst, som vist her:

Download forskellige fonte, og par dem indtil I har jeres ønskede fontkombinationer.

Pro tip

Vil I gerne give den lidt mere gas på font-fronten, kan I med fordel søge inspiration hos font huse, som laver licenspligtige betalingsfonte. Et par af vores yndlings her hos Berú er bl.a.

NB: Når i køber en licenspligtig font, er det vigtigt at krydse alle de rigtige bokse af for ikke at lave fejlkøb. Se vores guide til køb af webfonts, for at få alle detaljerne med.

Guide til køb af webfonte

Ønsker I at bruge en licenspligtig købe-font kan I bruge denne tjekliste når I køber fonte:

  • Husk at købe fonte som webfonts. Dette er typisk formater såsom: woff, woff2, otf og ttf. 
  • Ønsker I at bruge de samme fonte I programmer som Word, Powerpoint og Photoshop skal I også købe desktop fonte. Dette er et separat produkt, og er ikke relateret til jeres hjemmeside. Desktop fonte kan typisk købes samme sted som webfonte.

I indkøbskurven hos lineto.com kan man ved udtjekning vælge, hvilke fonte man ønsker til web, og hvilke fonte man ønsker til desktop

  • Du skal ofte angive, hvor mange månedlige besøgende du har på dit website, når du køber en font. Licensen er dyrere, jo flere besøgende du har. Husk at udfylde dette.
  • Når du har købt dine webfonte og modtaget filerne, send dem da til Berú, og angiv hvilken side, de skal implementeres på. Resten af arbejdet tager vi os af.
5.3

Udvælgelse af farver

I kan helt frit vælge fem baggrundsfarver til brug i CMS'et, samt en lys grå og en hvid baggrundsfarve. Én af de fem baggrundsfarver vil oftest være jeres primærfarve. Hvis I har et logo vil primærfarven typisk indgå. 

Som et eksempel kan vi se på dette imaginære firma, hvor primærfarven i logoet er rød:

Her gælder det altså om at finde fire yderligere farver, som passer sammen med jeres primærfarve. Hvis I har svært ved at matche farver, kan I holde jer inden for de røde nuancer og supplere med grå, hvid og sort, som f.eks.:

Her har vi fundet 4 farver som supplerer den røde primærfarve fra logoet, hvoraf alle farver eksisterer i det røde farvespektrum:

 

Pro tip

I kan generere hurtige farvepaletter med det simple værktøj Coolors.


Paletterne er genereret 100% tilfældigt, så vær på vagt med “bare” at tage det første og det bedste. Leg med det, og find inspiration med værktøjet.

I kan også vælge en tilgang hvor I ikke “kun” bruger røde nuancer - mulighederne er mange, men prøv at sæt dem sammen ved siden af hinanden og sammen med jeres primærfarve, så I kan få en fornemmelse af, om farverne matcher, og den overordnede palette falder I jeres smag.

5.4

Sæt det hele sammen!

Nu er I klar til at se, hvordan jeres fonte og farver ser ud sammen.

Har I ikke adgang til designprogrammer som Sketch og Figma, kan I bruge jeres foretrukne tekst- eller tegneprogram til at sammensætte jeres farver og fonte, og se hvordan det ser ud, før I tager den endelige beslutning, som vist i dette eksempel:

En note om webtilgængelighed
Husk at jeres farvers kontrastforhold skal leve op til WCAG 2.1 A + AA standarderne.

Kontrast-ratioen skal være minimum 4.5:1, og vi anbefaler kraftigt, at I tjekker jeres farvers kontrastforhold med for- og baggrundsfarve i et værktøj som f.eks.  WebAIM’s Contrast Checker så I overholder webtilgængelighedskravene.

5.5

Udvælgelse af sideskabeloner

GoBasic indeholder sideskabeloner, som er dem, vi typisk ser vores kunder bruge til forside, underforside og indholdsside. I det følgende afsnit vil vi beskrive de forskellige sideskabeloner, og hvad de typisk bruges til. 

Udvælg de skabeloner, der passer bedst til jeres behov, så I har jeres skabelonvalg klar til indholdsopsætningen.

Forsideopbygning

Til forsider anbefaler vi en af disse tre skabeloner:

Kampagneside

Brug det kampagnebaserede udtryk, hvis I har indhold som understøtter store flader med billeder, fx en baggrundsvideo. Det kan også være, I ønsker et luftigt udtryk, som ikke har for mange elementer på forsiden.

Dette udtryk er mere visuelt, og mindre informationsrigt.

Informationsrig side

Det informationsrige udtryk er til jer, der har mange informationer, kasser, bokse, nyhedsfeeds osv. I har ikke brug for store, visuelle flader og en stor mængde af luft, da I har mange informationer, der alle skal have plads på forsiden

Klassisk myndighed

Den klassiske myndighed har typisk brug for at introducere til myndigheden, præsentere en nyheds- og evt. pressemeddelelsessektion og måske også fremhæve en karrieresektion eller en side om ministeren.

Visitkortet

Visitkortet er et website med en smal og ikke så dyb struktur: Få sider, lille mængde indhold og brug for kort at præsentere virksomheden.

Underforsideopbyging

Til jeres underforsider, også kaldet sektionssider, anbefaler vi at vælge mellem følgende templates:

Automatisk undernavigation

Denne undersides eneste formål er at få brugeren videre på sitet. Den er bygget op med et Hero modul, som introducerer sidens emne og herefter et Sub Menu modul til automatisk at præsentere sidens undersider. Redaktionelt er dette en nem løsning, da der ingen vedligeholdelse er på skabelonen, udover et evt. topbillede samt tekst i det øverste Hero modul.

Redaktionel undernavigation

Denne sides formål er det samme som den automatiske undernavigation. Forskellen er dog her, at denne side er mere håndholdt, dvs. redaktøren manuelt skal indsætte ikoner og links. I får med denne skabelon en mere visuel side, men samtidigt en side, der kræver mere vedligehold fra redaktørerne.

Siden kan også bygges op med billeder i stedet for ikoner:


Indholdssideopbygning

Klassisk indholdsside

Den klassiske indholdsside er typisk et par niveauer nede i strukturen, og er god til at præsentere indhold i artikelformat: Tænk længere tekster uden en stor mængde moduler og visuelle elementer.

På denne sidetype skal du tage stilling til, om du vil gøre brug af en venstrenavigation eller ej. Her er det vigtigt at være konsekvent i dit valg, så hvis du går med venstremenuen på de klassiske indholdssider, skal alle sider af denne type have en venstrenavigation.

Siden ser sådan her ud, uden venstrenavigation:


Visuel indholdsside

Den visuelle indholdsside kan også bruges som underforside, f.eks. på en “Om os”, “Job og karriere”  eller mere oplevelsesorienteret/kampagnelignende side. Det kan være, at du har brug for kun at præsentere et par af undersiderne samt et par mere visuelle elementer. Eller det kan være, du har brug for at udfolde alle undersiderne med deres egen, visuelle boks.

 

5.6

GoBasic Mail opsætning

Teknisk opsætning 

Herunder følger processen for at opsætte GoBasic Mail på jeres løsning.

  1. Kontakt Berú support. Her skal I oplyse hvilke email adresse I ønsker at sende mails fra - fx info@styrelse.dk
  2. Berú aktiverer Mail på løsningen og sender to records tilbage, som skal opdatere hos jer.
  3. Opret en sag hos jeres domænepartner, og inkluder de oplysninger I har modtaget fra Berú, hvor de skal:
    1. Opdatere SPF record
    2. Opdatere DKIM record
    3. Tilføje en DMARC record hvis denne ikke findes.

Når sagen er løst kan I bruge løsningen til at sende emails.

Opsætning af template

Har I tilkøbt GoBasic Mail skal I også designe en template hertil. I kan se vores e-learning video om GoBasic Mail hvis I har brug for en teknisk vejledning til værktøjet.

I jeres GoBasic Mail template indsætter I jeres logo, identitetsfarve i HEX-format og udvælger fonte til overskrifter og brødtekst samt vælger et datoformat:

Der skal også opsættes en header og footer I jeres GoBasic mail template, og dette kan gøres under felterne “Custom Header” og “Custom Footer”:

Kontakt- og adresseoplysninger befinder sig typisk i footeren. Titel og evt. dato for nyhedsbrevet vil befinde sig i headeren, som vist foroven. I kan bruge “[Date]”-tagget for at indsætte datoen. Formatet på datoen defineres i “Settings”, som beskrevet tidligere i dette afsnit.

Derudover kan i opsætte specifikke sideskabeloner til forskellige nyhedsbreve, som i kan oprette i GoBasic. I kan f.eks. lave tre sideskabeloner i GoBasic med henblik på tre slags nyhedsbreve: Et artikelformat, som indeholder én artikel, og et mere visuelt nyhedsbrev som indeholder et par tekstbokse med links til forskellige nyheds- eller pressemeddelelser eller en kombination af disse to, som vist her:

 

Tre eksempler på, hvordan I kan bruge sideskabeloner i GoBasic til jeres e-mail skabeloner

7Overflytning af indhold

Indholdsopsætning

6.1

Opsætning af footer og header

Det første I skal sætte op på jeres website er logo og footer.

Footer opsætning

Jeres løsning har som udgangspunkt en footer, der ser sådan her ud:

Her er det meningen, at i kan tilføje/slette indhold, så footeren passer til jer. Som i kan se i vores footerskabelon, er det ret konventionelt at have et logo, links til sociale medier samt mere praktisk orienterede links til sider såsom: Tilgængelighedserklæring, cookie-deklaration mm. I sin footer. 

En anden tilgang til footeren er også at bruge den til navigation. Det kan ses her i et eksempel fra Patent- og Varemærkestyrelsen:

Afhængigt af jeres behov, kan I slette/tilføje moduler i footeren. Da footeren også er modulbaseret, kan I i princippet indsætte alle moduler i footeren.

Header opsætning

Tilpas navigationen
Da I i designfasen valgte jeres navigationstype opbyggede i jeres sides struktur. Nu skal i tage denne struktur, og indsætte den i GoBasic. Herefter indstiller i jeres navigation til den type navigation, i har valgt i designfasen. Se en e-learning video om at konfigurere navigationen her.

Konfiguration af logo
I skal også huske at konfigurere jeres logo og favicon. Se hvordan i denne e-learning video. Husk at indstille logoets størrelse både på desktop og i mobil.

Opsætning af indhold

Nu skal I opsætte indholdet i de templates, I har valgt og evt. tilrettet. Husk at skabelonerne blot er lavet som en guide, så I ikke skal starte med en “tom skal” og bygge hele siden op fra bunden hver gang, I opretter en side. I kan altid indlæse en skabelon på en side, og tilføje eller fjerne indhold afhængigt af, hvad der passer til den givne situation. 

Anvend de forskellige skabeloner og indsæt indhold i dem, indtil i er i mål med hele jeres site.
Se hvordan, du anvender skabeloner her

8Søgemaskineoptimering

SEO

For at få så meget trafik til dit website som muligt, er det vigtigt at sitet er optimeret, så søgemaskiner nemt finder det. Følgende opsætninger er de vigtigste at foretage:

7.1

URL aliases

Hvis der er tale om relancering af et eksisterende site, anbefaler vi som tommelfingerregel at opsætte redirects fra de 100 mest besøgte sider på jeres nuværende website. Ved hjælp af af den indbyggede URL alias funktionalitet, kan I nemt pege de gamle url’er til den kommende placering af siden. Du finder URL alias funktionaliteten under Site Root -> Configuration -> Url Aliases

Ved at pege de gamle url’er til deres nye placering bevarer du jeres “page rank” (troværdighed), som Google allerede har tildelt jeres nuværende site. Det gør, at I bevarer jeres placering i søgeresultaterne. 

7.2

Meta tekster

Hvis ikke der er udfyldt “Meta beskrivelser” på siderne, så konstruerer Google selv en metabeskrivelse, som fortæller, hvad den enkelte sider kort fortalt handler om. Du kan dog forbedre sidens rankering, hvis du udfylder gode præcise beskrivelser af, hvad siden handler om, på hver side (eller så mange I nu orker).  

Du udfylder metatekster på hver side under Indstillinger -> Meta -> Metabeskrivelse

9Adgang for alle

Webtilgængelighed

Det er vigtigt at have styr på webtilgængeligheden, så alle brugere har mulighed for at kunne tilgå dit site. 

Det næste, du skal, er derfor at gennemføre dette e-læringsforløb om Redaktørens fem indsatsområder for tilgængelighed.

https://gobasic.dk/e-learning/tilgaengelighed-i-gobasic 

Hvis du foretrækker det, kan du læse forløbet som artikel her:

https://gobasic.dk/webtilgaengelighed-wcag-21/viden/redaktoerens-fem-indsatsomraader

Den tekniske del af tilgængelighed har vi styr på.

10Tillykke!

Nu er I klar til lancering

9.1

Cookies

Før lancering skal du sikre, at I har beskrevet hvilke cookies I anvender. GoBasic bliver født med beskrivelse af de tekniske cookies, som GoBasic sætter. Men hvis I embedder scripts og services fra tredjepart, skal I beskrive hvilke cookies disse anvender. Beskrivelserne skal indsættes under  Site Root -> Configuration -> Cookie Configuration:

9.2

Endelig pegning af domæner

Hvis der er tale om en relancering, så vil jeres primære og de eventuelle sekundære domæner allerede være i brug. Så skal i ved lancering pege disse mod vores server med IP-nummer: 23.88.5.125. Da du allerede ved oprettelsen har fortalt os hvilke live url’er I har, så er serveren allerede konfigureret med disse.

Hvis der er tale om nye domæner, så kan de allerede være peget mod serveren og så er I klar til at lancere.

9.3

Lancering

Lanceringen foretager vi for jer ved at I giver besked gennem vores support. Her sikrer vi, at der bliver opsat et SSL-certifikat (HTTPS) så snart sitet er live.